Trustpilot

Enklere Media – Blogg

5 grunner til at bedriften din bør ha en nettside.

Har du nettopp startet opp en bedrift, og er usikker på hvorvidt du trenger en nettside eller ikke? Eller har du kanskje drevet en bedrift lenge, men aldri skaffet noen nettside? Det finnes uansett en rekke grunner til at du bør vurdere å skaffe en nettside.

5 grunner.

La oss se nærmere på de fem viktigste grunnene til at bedrifter bør ha en nettside og øke sin tilstedeværelse på nett.

1. Informasjon og oppdateringer

Dersom en potensiell kunde vurderer å kjøpe varer eller tjenester hos deg, er sjansen stor for at de søker opp bedriftens navn på nett. Har du et fysisk utsalgssted er gjerne kunden opptatt av å finne informasjon om åpningstider, besøksadresse og lignende.

Informasjon som dette bør også legges inn i «Google Min Bedrift». Da får kundene opp oppdaterte åpningstider når de søker på bedriften. Det er likevel viktig å informere om åpningstider, kontaktinformasjon og lignende på egen nettside også.

2. Økt kredibilitet

Dette punktet henger tett sammen med punktet overfor. Når potensielle kunder finner en informativ og oppdatert nettside, øker sjansen for at de anser bedriften som seriøs og troverdig.

På nettsiden din kan du enkelt fremheve selskapets styrker og vise frem gode kundeanmeldelser. Du kan også presentere diverse sertifiseringer, eller vise ulike priser bedriften har mottatt. Alt dette bidrar til økt kredibilitet.

3. Organisk trafikk og SEO

Den kanskje viktigste grunnen til å ha en nettside, er at du kan øke bedriftens tilstedeværelse på nett. I dag starter en stor andel av kjøp på nett, og kunder søker på produktene og tjenestene de er ute etter.

Ved hjelp av noe som kalles søkemotoroptimalisering (SEO), kan bedriften sørge for at nettsiden blir mer synlig i Google og andre søkemotorer. Implementering av søkeord, bruk av metabeskrivelser og god tekststruktur er bare noen av SEO-metodene som benyttes.

Når en potensiell kunde søker på et produkt du selger, er målet ditt å havne så høyt som mulig i søketreffene (SERP). Det er nemlig disse treffene folk flest trykker seg inn på. Ved å havne høyt i SERP kan bedriften tiltrekke mye organisk trafikk – helt gratis.

Del gjerne SEO-innhold på bedriftens egen blogg (som vanligvis er en del av nettsiden). Du kan også ha SEO-optimalisert forside, «om oss»-side, produktbeskrivelser og lignende.

4. Digital markedsføring

SEO er en markedsføringsmetode i seg selv, men med en nettside har du også mulighet for annen digital markedsføring. Arbeid med SEO er svært gunstig, men kan også være tidkrevende. Et alternativ er SEM, eller søkemotormarkedsføring.

SEM går ut på at du betaler søkemotoren for å vise bedriftens nettside blant de øverste treffene for spesifikke søkeord. Dette er en populær form for digital markedsføring.

Bedriften kan også ha klikkbare bannerannonser på ulike nettsider, som i nettaviser, sosiale medier og lignende.

5. Bli kjent med målgruppen din

En siste grunn til at bedriften bør ha en nettside, er at du kan bli bedre kjent med kundene dine. Dagens teknologi lar deg blant annet kartlegge hvilke nettsider kundene besøker oftest, gjennom såkalte informasjonskapsler.

Dette vil igjen fortelle deg hva kundene interesserer deg for, og du kan da tilpasse markedsføringen ytterligere.

Mathias Moe

Tekstforfatter

«Gode tekster selger! Det er ikke sånn at teksten alltid selger med en gang. Top-of-mind hos kunden kommer ofte gjennom godt innhold over lang tid. Et evinnelig fokus på SEO i enhver tekst er også viktig.«

Trenger du hjelp med å lage nettside?

Enhver bedrift bør ha en egen nettside. Nettsiden er viktig både for deling av informasjon, kredibilitet og markedsføring.